fredag 4 januari 2013

Nyårs menyn


Första gången jag och gänget åt hummer och alla ( tom min syster) gillade den.



Renfilé har blivit vår nya favvo här hemma. Även fast den är superdyr är den värd priset. 398 kr/kg.
När man äter en 3 rätters behöver man inte så mycket kött var. Så till oss 4 räckte det perfekt med en filé på ca 500gr. Vi stekte den i mycket smör och bara pepprade och saltade den. Den är så god i sig, så man behöver inte göra så mycket mer med den. Den är tom så fin, så man behöver inte skära bort nånting på file´n. Sånt gillas.

Rödvinsreduktion är ju bara såååå gott. Värt tiden det tar att lag aden. ( idag ska vi äta upp resten till middagen...mums)



Första gången jag provade å att göra choklad fondant. Riktigt gott, och inte alls så svårt som jag trodde det skulle vara. Den kommer göras fler gånger. Hittade inga färska hallon, som jag tänkte att vi skulle ha haft till, därför blev det en improviserad fruktsallad.

När man tog första skeden bara rann det ut mumsig gegga...( så ska det vara)


Nyårsmenyn 2012 

Förrätt:
Gratinerad hummer

Huvudrätt:
Renfilé med potatisgratäng och rödvinsreduktion

Efterrätt:
Choklad fondant med fruktsallad och grädde.

4 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Hejsan! God fortsättning på det nya året, som jag ser ni började med att äta er gott in i :) Renfilè som du beskriver det har jag aldrig ätit. Har ätit mängder av renkött och inte alltid ett dugg gott men filé låter mycket bättre. Fondant har jag heller aldrig gjort. Vet många som tycker det är svårt att få den precis men jag tycker det ser ut som du lyckats. Jag har en vän som är kock. Hon slängde ihop ett par stycken lite enkelt när jag skulle hälsa på henne en gång. Men oj vad de är mättande :)

Kram Ann-Louise

Anonym sa...

Hej,

Vill önska ER en god fortsättning på det nya året, och Och ett Stort GRATTIS till Alfons på hans Födelsedag.

Kram från oss i Mora

Anonym sa...

Ååå vad hungrig jag blir när jag läser och ser allt detta gott, fast jag har nyss dukat av bordet här hemma ;) kram på er ( nu vet jag vad vi ska äta när vi kommer o hälsar på er... Hihihi ) Linda

Sofi sa...

Å så gott det ser ut!
Renfile har jag aldrig ätit faktiskt:)

Ha en bra start på året!

Kram på dig!