torsdag 29 augusti 2013

Duktiga My

Detta foto framhäver verkligen hennes orange hår...så fint!

I veckan var vi på 18 månaders koll med lilla divan. 
82 cm lång och 11.5 kg tung. 
Vår lilla guld(koppar) klimp.

Hon tyckte inte riktigt om att prata med bvc sköterskan, när hon frågade saker.
Tydligen ska barn i denna ålder börja säga ord, 8-10 st. Vilken My inte gör. Iallafall inte så man förstår.
Hon kan säga:
mamma
pappa
awho (alfons)
titta

Dock så förstår hon massor. Om vi ber henne hämta saker eller visa saker så göra hon det. Hon går till ytterdörren på morgonen när vi skall iväg och ger oss andra våra skor. Hon älskar att duka bordet när vi skall äta. 
Hon kan nästan cykla på sin trehjuling.
Hon älskar att åka på sin bobby-car, och kör som en galning.

När det är 18 månaders koll får barn även vaccin mot röda hund, mässling och påssjuka.
Så denna gång blev det en sån spruta i ena benet och en Hepatit A i andra.
Eftersom vi skall ut och resa måste barnen och Mats vaccineras mot Hepatit A.
Jag har kvar den sen min Thailandsresa, så jag slipper :)
Framåt november/december kommer vi få börja ta Malaria profylax, vilket ska bli spännande å se vad barnen säger om det.
En tablett om dagen i sammanlagt 5 veckor. 2 veckor innan plus under resans gång (2v) och sen en vecka efter. Om jag förstått allt rätt. Måste nästan skriva upp ett schema på detta haha.

Annars mår vi alla bra ( peppar peppar) My följde sin kurva perfekt, så nu slipper jag vara orolig att hon inte växer eller väger för mycket/för lite.
Eftersom barnen just nu är inne i en fas där de bara vill ha mackor att äta, och då med bara smör eller messmör på. Frukt går ner också, vilket är tur. Vet inte riktigt hur jag skall få i dem proteiner, vi får hoppas att de äter bra mat på dagis?

I helgen blir det en tripp till Mora för att hitta lite höst/vinter saker åt barnen.

Tjollahopp!








Inga kommentarer: