onsdag 20 augusti 2014

Bröllopet 140726- Brudvisning



 


Brudvisning

Är en gotländsk tradition där man bjuder in de som vill se brudparet men inte är inbjudna till middag, som öppet hus. Man bjuder på dricku (Gotlandsdricka) och kringlor.  

Tydligen hade Bosse och Lena annonserat om detta i tidningen innan vår bröllopsdag, utan vår vetskap. Mycket kul med en Gotländsk sed på vår dag.

"Vid en gotländsk brudvisning samlas man utanför lokalen och ropar ut bruden. Hon kommer då ut och bjuder alla samlade på salta kringlor. Varje uppäten kringla symboliserar ett års lycka."

Kan säga att det var tur att jag gick runt och bjöd, för då va de tvungna att ta. Drickan gick ner, men inte mer än så. Kringlorna var väldigt salta. Vet inte hur många år av lycka vi får nu, men iaf minst 31, då det va antalet som var där av släkten räknat.

Det blev många foton under dagen, så jag måste dela upp dem i flera olika inlägg. 
Lite roligare så, så får ni se lite mer.



2 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Åhhh ni har gift er!!! Grattis så väldigt mycket i efterskott!! Fin klänning, ringarna och brudbukett! Jag kikade på bilderna och er söta fina barn!

Kram Ann-Louise

Anonym sa...

Jahaaaa, snacka om salta kringlor, fyyyyy , men jag åt upp 1, så de var tur de, då bidrog jag men lite lycka då ;)))))))). Gotlands drickan var ju inte så god den häller, men så roligt att ha en gotländsk bröllops tradition :). De var en underbar dag att få dela med er,ni var så fina hela familjen. Bästa sommarlovet vi har haft! Kram på er och hoppas A kryar på sig och mår bättre snar, puss o kram från faster/svägis Linda