måndag 6 oktober 2014

Familjemys med lite plock/anti pasto



Ny vecka nya tag. 
Hoppas ni haft en mysig helg?!


Jag bloggar inte så väldans ofta nuförtiden, och det mest för att jag är för lat för att föra över foton från kameran. Nu i helgen fick jag det gjort iallafall och därför har ni fått se lite nytt här.
Där bland lite matfoton :)


Denna rätt är ett experiment jag håller på med. Fick en så god inbakad fetaost för massa år sedan i Grekland (Thassos), och jag har fortfarande inte fått till den så där gott som då. Men jag ger mig inte. De jag gör är ju inte fy skam, men inte lika de jag åt i Grekland.
Så här har jag gjort denna iallafall:
1 pkt ekologisk fetaost
5-6 hackade eko körsbärstomater
1 riven vitlöksklyfta ( eko såklart)
lite salladskrydda ( min är från Krysmyntagården på Gotland)

Lägg osten i en ugnssäker liten form.
hacka tomaterna och lägg dem på osten.
Riv över vitlöken och strö krydda på.
In i ugnen på ca 200grader tills osten är mjuk och det doftar gott i köket. ca 10-15 min.

Avnjut med annat plock så som salami, skinka, tapenade, bröd, oliver mm mm.


hade ingen färdig Tapenad hemma så det blev till att göra egen.
Jag mixade ihop svarta urkärnade oliver med vitlök och olivolja.
Lätt som en plätt. Min blev väldigt grov, men det är bara gott. Då ser man att den är hemlagad.

Ps. barnen är ju inte överförtjusta i stark mat, så de hade sitt eget plock med barnvänliga ostar i små kuber och lördagskorv och baguettebröd. ds.

2 kommentarer:

Martina sa...

Syster, jag brukar ha krossade tomater, sen den kryddan dom hr på i just grekland.
Det är ju egentligen en blandning av de vanligaste örterna :)
Puss

Unknown sa...

Jag bloggar heller inte så ofta längre, känner att jag inte riktigt hinner. Läsa bloggar som vi inte tala om.. Gick in på bloglovin igår för att läsa lite och såg då att jag hade över 100 olästa inlägg. Man hinner ju aldrig läsa ikapp det!
Inbakad fetaost lät ju jättegott! Ska lägga det på minnet o prova någon dag.