fredag 22 maj 2015

My blöjfri och lite uppdatering



Tänkte ge er en liten uppdatering hur det går med allt här hemma.

**ALFONS**
5 år 5 månader
klädstorlek 110-116
skor 29-30
Alfons är ju blöjfri sen lång tid tillbaka och han går ibland upp helt själv på nätterna och kissar och sen går tillbaka och lägger sig i sin egen säng.
Han sover inte i vår säng alls längre, utan ibland kommer han och frågar om jag eller pappa vill komma och sova med honom. Sötnöten. Han har blivit en så stor kille, som gör det mesta själv.
Väljer kläder själv och klär på och av sig själv varje dag. Städar sitt rum själv ( ibland hjälper jag till såklart) men oftast är det jag som dammsuger när jag ändå dammsuger hela huset.
Han äter bra och smakar oootrooligt nog på nya saker. 
Han älskar att cykla på sin nya stora cykel och är fortfarande lika tokig i att gräva, skotta och klippa gräs.
Han kan skriva sitt namn själv och flera andra ord.
Han har blivit väldigt känslig för laktos, men kan klara av ost och mjölkpulver.
Stora favoriten just nu är halvmånemackor med marmelad på eller korv och makaroner alt pannkakor.
Grön soppa och pasta med köttfärssås, fiskbullar och pizzasallad och hamburgare.
Han har blivit en förståndig liten kille som är snäll och gör som vi säger *peppar peppar ta i trä*.
*stolt mamma*

**MY**
3 år 3 månader
klädstorlek 98
skor 25
My har börjat ha trosor istället för blöja på dagarna och går på toa på dagis och här hemma. Hon går inte lika ofta som jag minns att Alfons gjorde, men tydligen är tjejer så enligt dagisfröken.
Hon har slutat med napp och den slutade hon med tvärt, då tomten tog alla nappar till nissarna på julafton.
Hon somnar i sin egen säng, men kommer till oss nån gång på natten och somnar om direkt. Ibland undrar jag hur hon ens kan gå till oss då hon verkar helt groggy.
Hon äter inte lika bra som storebror, men om jag minns rätt va Alfons likadan när han va 3.
Hon tycker inte om att tvätta håret, fast nu får man iaf tvätta det och hon är duktig och håller huvudet bakåt. Jag får inte sätta upp håret i tofs eller göra nåt annat med håret, vilket är jättetråkigt.
Hon är mycket bestämd när det gäller kläder. Jag kan absolut inte få på henne det jag vill.
Hon älskar att gunga gunga och cykla och leka med kompisen Thea på dagis.
Hon äter gärna tomater ( vilket förvånar mig eftersom  många barn inte gillar tomater)

Det jag är mest glad över är att de leker så bra tillsammans och det gör dem väldigt mycket nuförtiden. På morgnarna när de vaknar kan de lätt leka själva i 1-2 timmar innan vi stiger upp och äter frukost. Det va ju det vi tänkte på när vi valde att ha dem så "tätt" ( två år i mellan)

Det va allt jag kommer på för tillfället. Jag ångrar att jag inte skriver sån här uppdatering oftare, då jag lättglömmer bort när det händer saker i deras utveckling.

Nu är det fredag och vi har precis ätit hemlagad pizza med jordgubbar och grädde till efterrätt.



Inga kommentarer: