torsdag 9 juni 2011

Planer on och off

Jag skrev ju i ett tidigare inlägg att jag hade kommit på en jättebra grej jag hade tänkt göra. Den planen va att göra ett hobbyrum i ladan. Tyvärr gick min plan i krash när jag såg hur golvet va i det rum jag hade tänkt använda. Nu är det ju inte så synd om mig eftersom ladan är gigantisk och i två plan. Så fotona nedan är det nya utrymmet jag har tänkt använda. Tyvärr är inte detta inrett alls utan en helt "rå" före detta hö lada. Igår kväll va jag ute i över en timme och städade och sorterade lite. Hade behövt ett släp att kasta allt i, för i höstas/vintras slängde vi bara in allt när vi höll på att renovera köket. Tur at det finns plats iaf.

Hittade massa gamla grova säckar i grovt material, som de använde förr i tiden gissar jag. ( inte de på fotot) Någon som har nån idé vad man kan använda dem som/till?

En sak jag också upptäckte är att jag får skippa planerna för den röda trä kökssoffan. Den är alldeles för trasig och ful för att ödsla tid och kärlek på. Så om det är nån där ute som vill ha den innan den åker på tippen, så säg till!
Däremot finns denna tyg soffa i ladan. Den skulle behöva en tvätt, hur tvättar man gamla soffor egentligen?
Vi vill inte slänga den, för den är ju så cool. Ska inte ta in den i huset, utan ha den i ladan men vill ändå att den ska se ren och fin ut. ( för framtida ideér).


psssssssssst...........ibland har man tur. Hann precis klippa hela gräsmattan innan ösregnet kom......

5 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Oj vilket arbete ni har framför er. Vad ni är duktiga och händiga :) Inget tips har jag heller på vad du ska göra med säckarna....Är för varmt för att kunna tänka. Jag håller på att dö av värmeslag :))
Sv: Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska gör med tyget. Kudde el gardinkappa eller ja jag vet inte :)

Emsan! sa...

Tips på tvätt av soffan: Det finns ångtvätt på Biltema, tror det skulle kunna funka, dessutom kan man använda den till massa andra roliga saker med.. tex tvätta ur bilen ;)

Jag tycker du har en lysande idé, o om du måste anv lilla rummet, så bryt upp där det e rötet o fyll igen, lägg lite mattor över o det e klart eller? :=) Jag hyr gärna ett bord!!

Säckarna kan man ju ha o ha julklappar i!

marrimoster sa...

gamla jutesäckar "potatissäckar" är jättefint att sätta en hink el stor kruka i och plantera grönsak --blomma -potatis el krydda i kolla en av bilderna på min blogg i senaste inlägget så får du se ex .


kram från Älvis

Linda sa...

hej Malin!
ja jag hade ju tänkt att bygga en stuga till oss i eran lada!!!!!sâ vi har ett landställe när vi kommer till sverige...hi hi hi...!!!!!
tvätta soffor är inte min grej...ja hade nog sprutat medel sâ alla äckliga smâ djur dör..typ i en timme....men definns här iallafall..sofftvätt.. man sprayar och sedan skrubbar med borste!!!
ja, nu ska jag till Cannes och köpa kaffe!!! och lite nya kläder!!! de behövs!! kram kram
inte mâga dagar kvar tills vi kommer längtar ihjäl mig!!!

Petra-Lantlig Charm sa...

Hej! Tack för din kommentar, va roligt att jag hittade dig nu oxå!!

Blir lite avis på att du hittat en massa säckar! Om de är i fint skick så kan du ju klä stolsitsar med dem, eller göra kuddar att ha i den röda soffan! Eller som överdrag över dina krukor! Bara att ta ett jutesnöre och dra åt längst upp!

Att tvätta gamala soffor är inte så trevligt för den lär vara mycket skitig och det luktar inte gott. Men en sådan man använder till bilsäten borde ju funka! Man ångar på dem, men först kan du använda schampo för bilklädslar. Sen är det abra att låta den torka i ett ljummet rum!

Du får räkna med att det kommer dras upp en massa smuts när du tvättar dem så blir det inte som du tänkt, lägg ett lakan över bara!

Jo jag började i tisdags och det går bra faktiskt! Förra året gick jag ner 20 kg på Gi, men har gått upp 10 igen eftersom jag inte orkade hålla på. Men nu är jag supertaggad eftersom jag har fibromyalgi och strikt gi/lchf kost kan lindra smärtan mycket och tom få den att försvinna.
Så jag har 10 kg jag vill gå ner men denna gång fokuserar jag på värken, då blir det nog lättare!

Duktig du är som gått ner så mycket!! Ge inte upp bara, man mår mycket bättre!!

Ha en fin fredag!

Kram Petra