fredag 17 januari 2014

Vår stora kille- Alfons 4år


Vår lilla kille är inte så liten längre. 
Han har hunnit bli hela fyra år- 4 år!!

Det märks tydligt att han inte är nån bebis längre, även fast han låtsas vara en ibland och härmar lillasyster då han också vill ha uppmärksamhet. 
Förra veckan va vi till bvc för 4 års kollen. Jag som inte har nån koll på sånt, visste inte alls vad de skulle göra. Läste lite snabbt på kallelsen och tänkte att detta kan bli spännande ( vi hade fått den medans vi va på semester, och jag såg den dagen före typ). Eftersom vi jobbar mycket ( tyvärr) och Alfons mest leker när vi är hemma, har jag inte tänkt så mycket på vad han kan/klarar av eller så på sistone. 
Så när barnmorskan plockar fram sin väska med alla saker hon skall testa på Alfons tänker jag: " hur skall detta gå".
Tur som det va, så va Alfons väldigt nyfiken på vad hon hade i väskan och va inte alls blyg. Hon började med att testa om han kunde de olika begreppen: framför, bakom, bredvid och uppe på. Det klarade han galant.
Sen fick han lägga pussel, och där blev jag riktigt förvånad. Ett pussel (12bitar) som han aldrig lagt förr, la han på någon minut. Det blir till att investera i roliga träpussel framöver. Jag älskade också pussel när jag va liten.
Sen va det tid för att testa om han kunde färgerna. Här vet jag själv att Alfons inte är så säker. Han sa t.o.m det själv i bilen på väg till bvc att han va dålig på färger. ( att han nämnde det gjorde mig väldigt förvånad, att han är så medveten). Problemet med färgerna är inte att han inte vet vad det är för färg, utan att han har svårt att veta namnet på just den färger. Testet gick bra även där.
Sen va det dags att måla, en cirkel och streck. Det gick galant. Där imponerade han genom att skriva My och A som i Alfons. Sen skulle han måla en gubbe, nu tänkte jag: "detta går åt H..vete" men icke. Han målade en oval gubbe med ögon och glad mun och ben och armar ( huvudfoting), morskan frågade om han inte skall ha några fötter, då undrade Alfons vad hon menade haha. Så huvudfotingen fick inga fötter eller skor. Enligt Alfons hade han redan det. Det roliga med detta är att han ALDRIG målar gubbar! Jag har aldrig sett han måla huvudfotingar, han vill bara måla sågar, traktorer osv.
Sen va det finmotoriken som skulle testas. Knäppa knappar. Här va jag också förvånad. Jag har aldrig sett han knäppa knappar. Han fick knäppa upp och knäppa igen en kuvertväska, och det gick galant. Han va så snabb, och mamman va stolt. 
I kuvertväskan låg en liten bok/plastad folder. Nu va det dags för "prat-testet", om han kan prata tydligt ...typ.
Här va han så ivrig, så morskan han knappt bläddra själv. Alla ljud kunde han superbra, t.o.m shh ljuden som jag hade svårt med när jag va liten.
Räkna till 10 gick också galant ( lägg märke till att 4-åringar bara skall kunna räkna till 3, vilket är galet). Alfons kan ju räkna längre och tom på engelska om han är på det humöret. I Gambia lärde han säg säga: "thank you".
Gå på ett streck på golvet gick snabbt och lätt. Hoppa på en fot va inte lätt, men det gick.
När det va dags för syntest va jag tvungen att springa iväg till bussen och jobbet., men det gick bra det med.
Resten av undersökningen gick bra, och han fick med sig nån liten leksaksgrej hem. Så stolt va han efter att ha gjort allt, vår älskling. Stora killen!

Nu är han alltså 4-år och en stor kille, fyllde 4 år på nyårsafton. Klarar mycket själv och har inte blöja längre. På nätterna sover han i egen säng och kommer till oss när han behöver kissa. Sen går han tillbaka till sin säng igen. Ibland vill han sova med oss, vilket jag bara tycker är mysigt. Om nu inte lilltjejen har en orolig natt och också måste sova hos oss.
Han klär på sig själv, och vill själv bestämma vad han skall ha på sig.
Han kan hjälpa till med maten och tycker om att hacka grönsaker.
Häller upp dricka själv och kan öppna/stänga flaskor.
Följer med till butiken och lydig och snäll utan tjafs. Tom förbi godishyllan. Han vet att man bara får godis på lördagar.
Han älskar att vara ute och skotta, och är inte så intresserad av att åka pulka eller skidor. Tråkigt nog.
När vi åker bil långt ( vilket betyder allt vi gör förutom att åka till dagis) så är han jätteduktig och sitter och tittar ut, sjunger eller frågar oss om allt. Vi har inga dvd-spelare i bilen. 
Han sover inte middag. Om vi inte åker jättelångt och han har sovit dåligt på natten.
Han är lite kinkig när det gäller mat. Men vilken 4 åring är inte det?
Han har en bästis ( Jeremias) på dagis som är en vecka yngre än honom, alltså född 2010. De är så söta ihop. Säger att de saknat varandra och vill sova hos varandra. På semestern saknade Alfons honom och när vi kom tillbaka till dagis hade Jeremias passat en plats åt Alfons till frukosten på dagis. Så söt!!! D ekan leka med varandra utan tjafs och bråk om sakerna. Jeremias är världens gulligaste kille och jag hoppas de förblir vänner för alltid.
Nu kommer jag inte på  mer att berätta, men det finns säkert mer saker som A gör som jag inte tänker på.

Alfons, jag skulle göra allt för dig, älskar dig till universum och tillbaka!!!!!!!!!!!!!!!!!!



1 kommentar:

Anonym sa...

Vad duktig Alfons är. Han kan ju massor av saker, en riktig 4 åring. Roligt att läsa vad som händer på sådana kontroller. Vi gör ju inte sådana i Frankrike. Har ni fått paketen som jag skickat till er? De är hos Sara o Thomas. Har ni träffas? Eller om mamma träffar dem måste du påminna dem.. Kram till 4 åringen från faster.