onsdag 12 februari 2014

Röbetsjuice i juicecentrifug




Jag har försökt börja med detox, men det går inte så bra för tillfället. Egentligen skall man vara ledig och vila mycket under en detox, vilket är svårt med jobb och småbarn.

Jag läser iallafall på, och försöker lära mig allt om ämnet och hittade en mycket bra sida om grönsakers energi- och näringsinnehåll. 

Försöker använda min nya råsaftcentrifug så mycket jag kan och testar lite olika "drinkar" varje gång. 
Innehållet till denna hittade jag faktiskt i Ica´s "grönt är skönt" folder som jag tog med mig från butiken.

Röbetor verkar vara en mycket nyttig rotfrukt, tyvärr gillar jag den inte så mycket. Tur att man kan blanda ned lite andra frukter för att få till en liten annan smak. Tyvärr är den färdiga juicen ju inte ett dugg lchf, men det gör inget för mig. 

Lite fakta om röbetor:

Rödbeta renar blodet, stimulerar bildningen av röda blodkroppar, den ökar syreupptagningen i blodet vilket gör kroppen mer uthållig vid fysisk träning.

Rödbeta anses bra mot högt blodtryck.
Rödbeta rensar även tarmarna, avgiftar levern och gallblåsan från toxiner. Se även leverrening.

Rödbeta är även bra mot magsår.
Rödbeta innehåller nitrat vilket höjer din prestationsförmåga samt förbättrar muskeluppbyggnaden.

100g röbetor ger 40kcal vilket är lågt


8 gram
86 mikrogram (29 % av RDI)
10 milligram (13 % av RDI)
290  milligram (9 % av RDI)
33,5 milligram (7 % av RDI)
15 milligram (7 % av RDI



Rödbeta kan motverkar cancer enligt nyare studier.

Fakta har jag hittat på nätet och sidan:


Inga kommentarer: