onsdag 4 juni 2014

Ska jag skratta eller gråta?


När jag googlade på livmoderhalscancer fick jag upp detta:

Hur stor är dödligheten i livmoderhalscancer?

Drygt hälften överlever

Tyvärr är dödligheten i livmoderhalscancer ganska stor. Omkring 30 % av de kvinnor som får livmoderhalscancer har avlidit fem år efter diagnosen. (Motsvarande siffra för till exempel bröstcancer är 12 %). I Sverige innebär det att ungefär 150 kvinnor mister livet i livmoderhalscancer varje år. I världen dör en kvinna varannan minut i sjukdomen. Som tur är finns goda möjligheter att skydda sig mot livmoderhalscancer – genom att använda kondom, vaccinera sig mot HPV och gå på regelbunden gynekologisk cellprovtagning.
textkälla: gardasil.se
Om ni skall tyda bilden nedan så är det från vänster till höger: 1. livmoder 2. livmoderhals 4. HPV virus orsaker cellförändringar.
Nedre raden från vänster: 1-4 cellförändringar-förstadiet till cancer 5. Cancer.
bild från gardasil.se


Jag måste nog vara helt dum i huvudet, men sen när fick man cancer av att ha sex? Det är det ingen som varnar en för. I och för sig får man ju cancer av allt nuförtiden. Varningarna dyker upp hela tiden. Äter du detta får du cancer, gör du detta får du cancer.
Hur skall jag tolka mina provsvar från landstinget. Grava cellförändringar?!

Ringde Mora lasarett idag och fick förklaringar på det mesta.
Anledningen till att kallelsen kom samtidigt som provresultatet var att de v.25 går på semester och då inte kommer ha dessa sortens operationer under semesterveckorna. Jag fick en tid mycket tidigare än vad jag borde ha fått pga detta.
Sant eller en undanflykt?! Jag litar inte på sjukvården överhuvudtaget längre, men jag kan ju inget göra? Eller?
Jag skall iaf in på ytterligare en operation, liknande den förra. Nu skall de ta bort mer, biten de tog sist räckte tydligen inte. Av vilken anledning vet jag inte. Det skall jag ta reda på den 16 juni. Jag skulle jättegärna vilja veta skillnaden mellan Grava cellförändringar och just Livmoderhalscancer. Vart går gränsen, finns det en gräns? Vad är vad?
Lite frågetecken finns kvar.
Jag tar dagen som den kommer, inget jag kan göra i nuläget iaf.
Vill tacka er som lämnat kommentarer och alla ni där ute som läser men inte kommenterar ( vet att det är rätt bökigt)
Så nu alla tjejer som inte har gått och tagit cellprov, gör det innan det går för långt. Man vet aldrig. Och för er med tjejer i tonåren, se till att de vaccinerar sig med Gardasil.... innan de börjar ha sex. My kommer garanterat bli tvingad till det, som tur är är det med i vaccinationsprogrammet för barn nu.



Inga kommentarer: