onsdag 4 juli 2012

Nya fönster

Nu har konsult damen från Trafikverket varit här för en konsultation (heter det så?).
Hon berättade mycket och gick igenom alla våra fönster och resultatet blev :

Vi får nya kassetter i 6 fönster och bidrag till 2 helt nya fönster ( eftersom de endast är 1-glas i nuläget). De 2 fönster vi får bidrag till är i Alfons och My´s rum, de är de äldsta och skulle inte fungera att sätta i kassetter i. De andra 6 som i nuläget är 2-glas fönster kommer vi nu får kassetter som gör att det blir 3-glas.

Hon gav mig webb adresser till 3 företag som har bra ljudisolerade glasfönster.

Domlux


Wisy


Leiab

De måste va minst Rw 44db , så vi har inte så mycket att välja mellan. Några fina hittade jag dock som verkar vettiga. De fönster som skall bli utbytta är de små avlånga vi har under hustaket och de har ju lite specialmått plus ställe de är på. Alla fönster nuförtiden verkar gå inåt? Gör era det?
Inga av våra fönster går inåt i nuläget, och jag vet inte hur det skulle se ut om de nya gjorde det. hmm
Tar gärna emot kommentarer eller tips från er som bytt fönster nån gång.

Mitt letande efter hantverkare här i Sälen går inte bra alls. En jag mailat idag hade först tid i oktober.
Jag letar vidare..................
Vill få köket och vardagsrummet klart....helst NU!

Här ser ni hur ett av köksfönsterna ser ut idag, även fast man inte ser så bra. Ni ser även hur nära riksvägen ser ut. väg 311 mor Tännäs och Särna.

2 kommentarer:

Martina sa...

Hej syster.
Vad bra att ni får nya fönster.
Hur går det med bullerplanket? Det borde ni ju verkligen få!

Alla mina fönster går inåt.
tror det är standard sen typ 70-talet kanske.

kram kram

LyckligaPraliner sa...

Vårt hus är från 1985. Fönstren på övervåningen öppnas inåt och de på nedervåningen öppnas utåt.

Ann-Louise