måndag 13 januari 2014

När man inte har bloggat på väldigt länge/ Gambiaresan del 1, flygresa med två små barn

Klockan 06.00 Arlanda terminal 5. Barnen i full fart. En irriterad mamma som inte hittade Starbucks och en supertrött pappa.Semestern började bra. Nä skämt å sido...vi va förväntansfulla och ovanligt pigga fast vi hade stigit upp kl 03.00.

Eftersom vi reste med två små barn My=20 mån och Alfons =3 ( nästan 4) år gamla valde vi att ta extra benutrymme på utresan. Lätt värt vartenda öre! När My somnade vid båda starterna ( vi mellanlandade på Las Palmas) kunde vi lägga ned henne vid våra fötter.

Alfons tyckte det va jättekul att flyga och gillade landningarna mest. : "det är så kul när det guppar" sa han.

Alfons fick fota med vår fickkamera ( den stora systemkameran fick vila i handbagaget under flygresan)

En bra sak med dessa surfplattor är att de kan sysselsätta barnen de stunder inget annat hjälper mot rastlöshet. Alfons (och mammas) favvo under resan va att lösa Pettssons och Findus uppfinningar.
Rekommenderar dem spelen starkt till er som har barn i 4 års åldern.

Kan ju inte va sämre än alla andra och tog därför en SELFIE....världens sjukaste nya ord i ordlistan.

Börjar detta år med ett blogginlägg om vår resa till Gambia. Eller iaf resan dit.
En flygresa man hade bävat lite för. Inte alla småbarnsföräldrar som väljer att flyga långt det första de gör.
Starten gick 6.45 och vi va framme vid hotellet runt 16 tiden, lokal tid.
Tiden på flyget gick åt att beställa dricka och äta. Stort plus för Vingresor och Thomas Cook Airlines på den punkten, för när vi kom till flygstolarna fick vi en påse med godis,banan och barnmatsburkar. När vår maten anlände fick My även riktig mat. Så de första 6 timmarna försvann rätt snabbt. Dricka, äta och en snabb tupplur sen skulle vi landa på Las Palmas. Under mellanlandningen tog stewarden sig tid att prata en lång stund med Alfons vad han tyckte om att flyga. Jättegullig och snäll kille, vilket gjorde Alfons dag. Ännu ett stort plus till VING!
Under uppflygningen och starten från Las Palmas somnade My igen och jag och Mats kunde pusta ut och ta semesterns första öl och Alfons somnade även han.
Summerat= en bra start på semestern och inga större missöden.
Det enda som inte gick så bra va när My va tvungen att sitta i mitt knä med bältet fast. Vi hade tur att det inte va någon turbulent flygning. Sen gör vi inga trippelvolter över Gambiaresornas avgångstider, men man kan ju inte få allt.

Vid ankomst och avstigning trodde vi att vi skulle mötas av en olidlig hetta, men det va precis lagom och det fläktade skönt. In i en sval buss och vidare till bagagehämtningen. Där va det full rulle och vid bagagebanden stod det fullt av folk. Många gambier kom fram och frågade om vi ville ha hjälp med vårt bagage, vilket vi inte är vana vid och gjorde oss lite misstänksamma. Om de skulle ta vårt bagage och sticka. Men oj vad fel vi hade. De har den tjänsten där och samma kille tog vårt bagage och hjälpte oss hela vägen till flygbussen. Igenom säkerhetskontrollen och allt. Såklart mot lite drickspengar Detta va ett stort plus då man hade 2 lite slitna och trötta barn att bära.
Vår flygbuss va den minsta av alla 4 och det va en sådan som hade bagaget på taket av bussen, ångrar än idag att jag inte tog foto på detta. Kul att se på när de skulle få upp 15-20kg tunga resväskor på ett busstak.
Efter en nästan 9 timmars flygresa va det skönt att transferbussfärden inte var så lång. efter 20 minuter var vi på vår hotell och incheckningen gick snabbt och väldigt smidigt. Hungriga och trötta slängde vi in bagaget och gick ned till hotellets restaurang.

Detta va första inlägget om vår Gambiaresa. I nästa inlägg ska jag skiva lite om vårt hotell och området kring det.

Flygresans betyg.
Positivt: Vingpersonalen, flygtiden ( om man jämför med Thailand eller liknande varma resmål),  extra benutrymmet och barnmaten.

Negativt: Flygavgångstiden, relativt dyr dricka på planet och lite för små tv apparater.

Jag har haft en ovanligt lång bloggpaus. Oplanerad, men tiden räcker inte riktigt till åt allt man vill. En månads semester går fort och nu har jag jobbat i en vecka och piggheten efter semestern är bortblåst. Rutinerna här hemma är inte i balans än. My är svår att lägga om kvällarna, vi har massa kvar att packa inför flytten om ca en månad.
Tur att snön kom i helgen, så iaf den saken är återställd till det normala.