lördag 19 april 2014

Sluta-med-blöja-historien



Ja ni, vad ska man säga. dessa underbaringar till gofisar. De slutar aldrig att förvåna en.

För några dagar sedan kikade jag runt i datorn efter foton på Alfons från hans 2 års tid. Detta eftersom jag vill se skillnaden på hur han var då och hur My än nu.
Fotona ni ser ovan är från vår/sommar när han var runt 2,5 år. Några månader efter My fötts och vi fortfarande bodde i huset.
Det är verkligen, VERKLIGEN tur att My inte sett att man kan göra såhär. Hon härmar nämligen i allt han gör för tillfället. Jag vet fortfarande inte hur Alfons kom på den briljanta ide´n med att stå på toasitsen och kissa, det förblir ett mysterium.

Nu när My är över två år har hon börjat intressera sig för detta med att gå på toa. Hon har redan gjort både nummer 1 och 2, och på dagis går hon mycket oftare på toa än vad hon gör hemma. Det är nog för att många av de andra barnen går på minitoaletterna och då vill hon göra lika.
Därav att fröknarna frågat oss efter trosor. Ska jag vara ärlig äger vi inga trosor till My än. Det är nåt jag absolut inte har tänkt på, eller så har jag förträngt det. Hon är fortfarande min lilla bebisprinsessa. Jag vågar ju inte ha henne springandes här hemma utan blöja, då hon inte säger till när hon är bajs eller kissnödig. Den riktiga avvänjningen  hade jag tänkt vänta med tills i sommar, då man kan vara ute i värmen och springa utan blöja.
De flesta jag pratat med har alltid sagt att det är lättare att vänja av tjejer än killar. Att tjejer oftast är blöjfria innan killar. Detta får vi se hur det blir med i denna familj.
Med Alfons började vi inte med någon avvänjning, det va Alfons själv som inte ville ha blöja till slut. Först på dagen, sen på natten.
Det gick alldeles för lätt egentligen, så nu får vi kanske bakslag med My?

Hur har det gått för er andra med Sluta-med-blöja-historien?










Inga kommentarer: