lördag 12 april 2014

Tacopaj lchf och bästa guacamoletipset




Här kommer Tacopajreceptet jag utlovade.

Tacopaj 30 X 20 cm form

Deg:

1 dl skalade sesamfrön
5 dl mandelmjöl
1 ägg ( om det är stort 2 om de är små)
80 g kallt smör
lite salt
2 msk psyllium husk/ fiberhusk 

Fyllning:
500 g färdigstekt tacofärs (med hemgjord tacokrydda)
3 dl creme fraiche
1-2 dl tacosalsa ( efter smak)
skivade tomater som täcker pajen
ca 3 dl riven ost ( vi river själva, så slipper man tillsatserna)

Gör så här:

Ta fram en matberedare med kniven i. Kör sesamfröna till mjöl och ha sedan i resterande ingredienser, låt degen vila i kylen i ca 30 minuter.
Stek köttfärsen och tillsätt tacokrydda efter smak.
Skiva tomaterna och riv osten. Eller så sätter du i riv-skiva i matberedaren och river den i maskinen när du ändå har maskinen framme. Blanda ihop creme fraichen med tacosalsan i en skål.

Tryck ut degen i en form, och nagga den innan du sätter in den i mitten av ugnen på 175 grader. Grädda i 10 minuter. 
Fyll sedan det gräddade skalet med köttfärs, lägg de skivade tomaterna på och häll sedan över salsablandningen. Strö över osten och ställ sedan in pajen i mitten av ungen i ca 30 minuter. *vi stekte köttfärsen kvällen innan, så den fick vara lite längre i ugnen, ca 45 minuter*

Servera med sallad och gräddfil och tacosås eller vad du tycker om till paj.
Jag hade 2 perfekt mogna avocados hemma, så jag gjorde även en Guacamole.

Har lärt mig av vår nya granne hur en riktig Guacamole ska va. Hon är från Colombia och vi här i Sverige har försvenskat den rätt rejält säger hon.
De har olivolja istället för gräddfil och ingen lime i. 

För att undvika att guacamolen blir brun och dassig lärde hon mig världens grej, som jag blev väldigt förvånad över. 

Hör här!!!

Lägg i avokadokärnan i den färdiga röran, då blir den inte brun.

Jag va såklart tvungen att prova, och det funkar!!
Gårdagens Guacamole såg exakt likadan ut idag när vi åt den som den gjorde nygjord igår.
Jag är van att röran ser dålig ut dagen efter och det är inte kul.

Mitt tips till er.

Lycka till om ni provar, och berätta gärna för mig hur det gick!

Ps. Har utgått från www.56kilo.se och Åses recept på pajdeg i långpanna. ds






















Inga kommentarer: