måndag 16 februari 2015

Lite tårtrecept

Bild på Alfons 3-års tårta. 

Receptet nedan är på det enklaste receptet på tårtbottnar/anslag som jag använt. Det lärde vi oss i restaurangskolan och gjorde prinsesstårtor av.

Ingredienser:
4 ägg
2 dl socker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
ev. 1 msk saft från 1 citron eller 1 msk vaniljsocker

Gör såhär:
Smörj och bröa en springform, ca 24 cm i diameter.
Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke och ev. smaksättning, vänd sedan försiktigt ned detta i äggsmeten. Vispa till en jämn och ljus smet.
Häll över smeten i formen och grädde i 175 grader i ca 40 min.


Tänk på att inte öppna luckan under gräddningen, det minimerar att kakan inte sjunker ihop.

My´s Frosttårta skall jag fylla och täcka med både sött (hallon) och syrligt (citron), bra kombo tror jag. Sen med figurer i sugerpaste så sötar tårtan till sig lite mer. De flesta jag känner tycker inte om när tårtor är för söta. Själv tycker jag om lite surt och syrligt.

Hallonmousse:
~1 lager tårtfyllning
4 gelatinblad225 g hallon ½ dl socker1 msk vatten3 dl vispgrädde
1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. 
2. Lägg hallon, vatten och socker i en kastrull och låt det småputtra i några minuter. Mosa hallonen mot kanten av kastrullen. Passera hallonen genom en sil.
3. Krama ur vattnet ur geltinbladen och blanda ner dem i hallonsåsen. Rör tills gelatinet har smält och låt såsen svalna. 
4. Vispa grädden och blanda i den avsvalnade såsen. Låt stå i kylen några timmar innan den används i tårtan.


Citronmarängsmörkräm

4 äggvitor
2,5 dl strösocker
200 gram osaltat smör
2-3 matskedar lemoncurd
(För ännu mer citronsmak blanda i skalet från 1 citron)
Häll äggvitor och socker i en värmetålig skål. Placera den över ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten. Vispa hela tiden med en handvisp, tills blandningen är cirka 65° eller tills sockerkristallerna har smält. Ta bort skålen från värmen.
 
Fortsätt att vispa med elvisp eller med en köksassistent tills blandningen är vit och fluffig, som en marängsmet. Vispa tills smeten har svalnat, vilket kan ta upp till 10 minuter.
 
Tillsätt rumstempererat smöret, en liten bit i taget. När allt smör är tillsatt, vispa i 5-10 minuter. Oroa dig inte om smörkrämen skär sig – det är lätt fixat! Är den för kall, sätt skålen över ett vattenbad i några sekunder och vispa igen. Är den för varm, låt skålen stå i kylen en stund och vispa sedan.
 
Blanda i lemoncurd och eventuellt citronskal efter smak och tycke.
Ställ in i kylen en stund så att frostingen får stelna något och sedan är det bara att spritsa.


Skriver dessa recept här så jag inte glömmer bort vad jag gjorde för tårta när My fyllde 3. Har tittat runt lite på nätet och i mina bakböcker. Mycket av inspirationen och smakerna kommer från Lomelinos tårtor boken och flera andra cupcakesidor. Oftast gör jag aldrig exakt enligt receptet, utan "freebasar" lite.




Inga kommentarer: