lördag 21 februari 2015

My hos tandläkaren


I veckan var My till tandläkaren för första gången, eftersom hon snart fyller 3 år. Vilket hon säger hela tiden " Jag är en stor tjej",  "vill ha tosor inte blöja".
När jag hämtade henne från dagis frågade hon om jag skulle följa med henne till tandläkaren, sötnosen.  Såklart skall jag följa med svarade jag, men det var lite svårt att förklara varför. 
Väl där blev hon lite rädd, men vi gick in och Monica ( tandsköterskan) visade vilken häftig stol hon hade och sin fina bokstavsplansch i taket. My vågade inte sätta sig i stolen själv, utan hon fick sitta i mitt knä. Monica fick henne att öppna munnen och kunde räkna alla tänder. Tio i överkäken och lika många i underkäken. Bra bett och fina tänder tyckte Monica, ( vilket chockar mig då denna lilla dam inte gillar att borsta tänderna) och jag pustade ut. 
Som förberedande till detta besök har vi läst alla böcker vi kan komma över, som har med Tandläkare att göra. Karius och Bactus, Prick och Fläck, och några fler jag inte minns namnet på. Det har nog hjälpt mycket, för jag tror inte att besöket hade gått så bra annars. Det här med att Prick och Fläck fick tatueringar av tandläkaren kommer hon så bra ihåg och hon ville såklart ha en själv nu när vi va där. Tyvärr tappade hon bort den på vägen hem. 
Nu kan vi pusta ut ett år framöver till nästa besök. 


Inga kommentarer: