torsdag 12 april 2012

Konsumtionssamhället.


De flesta läsare vet väl vid det här laget att vi bor i Sälen och jobbar säsongsvis. 
Ett medvetet val av både mig och Mats. 
Vi flyttade hit med vetskapen att vi kanske inte alltid kommer ha fast jobb året runt. Det gör oss inget. Familjen är viktigare, en av anledningarna till att vi bor och jobbar som vi gör. Vi vill inte jobba ihjäl oss 7-17 året runt. Då familjetiden blir lidande, bara för att ha bankkontot fyllt till max varje månad. 
Vi har det bra i alla fall, utan alla de där pengarna (som inte gör människor lyckligare i slutändan iaf).
Vi vill inte att våra barn ska växa upp i nån storstad med stress och våld. Hänga vid tunnelbanan och hamna i fel umgänge.

Anledningen till att jag skriver om detta just nu är att jag har fått frågor av turister som kommer och handlar av mig på jobbet och de undrar hur vi gör på sommaren.
Jag förklarar som det är, säger att jag passar på att vara mammaledig och att det går att vara ledig. Vi behöver inte åka och shoppa massa saker varje gång vi är lediga. Vi köper mat och betalar räkningar, sen klarar vi oss bra. Vi har bara ett litet lån på huset och ett på ena bilen, sen har vi inga mer lån.

Det är läskigt hur folk i storstäderna lever. Så fort de är lediga ska de åka och shoppa. Sen i slutet av månaden ekar bankkontot tomt. De får låna för att kunna handla mat. Eller handla på kredit. Sönderstressade människor som måste ha en matkasse hem till dörren varje vecka, för att de inte "hinner" handla mat, utan måste använda den tiden till att vara med barnen. Annars hinner de inte umgås med familjen. Hur blev det så här?

Då bor jag hellre här och jobbar hårt i ett par månader för att sen kunna ta det lugnt och njuta av småbarnsåren med mina älskade barn.För barn värdesätter lektid mer än en leksak som är rolig för stunden.




Pssssssssssssssssst....såklart gillar jag också att shoppa, men jag får ångest så fort jag handlar mer än det jag behöver. Konstigt hur det blir när man bor som man gör. Man upptäcker att man verkligen inte behöver allt onödigt bara för att det är inne just nu eller alla andra har det. En av anledningarna till att jag ska ha Loppisen i ladan i sommar. Sälja bort allt "skit" som inte gör mig lycklig.

Familjedagar gör mig lycklig!

Vad gör er läsare lyckliga??

3 kommentarer:

Camilla 31 år & blivande 9 barnsmamma sa...

Hejsan
Väldigt bra skrivet..
Just därför vi flyttat till Särna..
Har haft båda liven och gillar detta bäst,även om man inte har bra inomster året runt..

Min man jobbar oxå säsongs vis och blandar det med pappa dagar just nu och jag är föräldrarledig,det blir inte mycket lön varje månad men dugen bra för oss,vi har det vi vill ha och det är vår familj och vårt hus,sen allt annat kan man ta vid behov..

Känner igen det där med att handla till sig själv..ler..

just det..hur vart det nu att föda i norge?

Ha en jättebra dag

Mvh camilla

Anonym sa...

Toppen bra skrivet Malin, de här behöver många att läsa ! Många tänkvärdiga ord :) Linda

Anonym sa...

Ja, vi bor också på landet några mil ifrån sälen med barn, delvis har du rätt. Men vad jobbigt när man måste ha saker som barnkläder och annat. Då får man åka långt om man vill klämma och känna lite på sakerna och inte bara handla på nätet. Eller stjutsa 5 - 10 mil till dagis varje dag.Så det är både för och nackdelar.
Maria