tisdag 7 maj 2013

Lchf/GI paj


Denna paj är gjord på lchf/GI pajdeg.

Denna paj är gjord av vanlig pajdeg. Eftersom inte alla äter lchf som jag här hemma. 


Tänkte dela med mig av ett pajdegs recept som jag provat mig fram till och som är lätt att jobba med och smakar gott.

Ingredienser:
2 dl pofiber ( hittar du i glutenfritt hyllan eller bakhyllan på Ica)
1 dl bovetemjöl ( som inte är lchf med bra GI mjöl och glutenfritt)
125g smör
1,5 msk vatten
1 ägg

Kör pofiber, bovete och smör i matberedare med kniven i.
Tillsätt vatten och sist ägg och kör den smidig till en deg.
Tryck ut den i en pajform, eller springform med löstagbar kant.

Ställt kallt medans du gör fyllningen eller så gräddar du den direkt i 225 grader i 10 minuter.

Fyllningen vi hade denna gång gjorde min svåger och jag vet inte exakt vad han hade i. Det jag vet är att det var grillad kyckling, paprika och lökhack och kryddor.

Detta pajskal kan man även göra tacopaj av, ursmaskigt. 
Fyll den då med tacoköttfärs, tacosalsa blandad med cremefracie och toppa med ost och tomater.

Lycka till om ni provar denna!

Nu ska jag fortsätta ta hand om 1,5 sjukt barn. Alfons är dålig i magen fortfarande, men spyr iaf inte. My gnäller och har feber och snuva.

Ha en trevlig dag alla ni som får vara ute i solen! 



Inga kommentarer: