tisdag 6 mars 2012

Älskade familj-sovrutiner.


Det bästa som hänt mig är dessa 3 godingar. 
Bästa-ste familjen ever! 

Idag är det tisdag och lilla My blir en vecka gammal imorgon, tiden rinner snabbt förbi. I morgon eftermiddag kommer byn´s barnmorska hit på hembesök och ska titta till det lilla grynet. En sak jag verkligen tycker är en bra sak av Landstinget, den enda kan man nog säga. Annars är jag inte mycket för svensk sjukvård. Speciellt inte efter förra veckans bravader med min svåger och Mora´s akutmottagning.

Ialla fall så mår vi bara bra. I natt fick jag välbehövlig sömn, då Mats va uppe och tog hand om My. Hon har förmågan att sova på kvällen från middag- tolvslaget ungefär. Sen vill hon vara gnällig och vaken till runt 3-4 tiden. Jag får lätt huvudvärk eller migrän om jag inte för sova ordentligt, behöver iallafall 6 timmars sömn för att inte må dåligt resten av dagen. Jag ska inte gnälla eller klaga,  för jag vet att småbarn innebär lite sömn en lång tid framöver. 
Vi har den stora turen att Alfons är så-super-duper-duktig när det gäller sömnrutiner på natten. Han säger till när han blir trött och vill gå och sova (eller så ser vi det på honom) runt 20.00 tiden. Då borstar vi tänderna och byter om till pyjamas. Han tar nappen och kommer sen och pussar mig gonatt. Nästan det bästa ögonblicket på dagen., att få en frivillig puss från sötnosen ;)
Sen går han och Mats upp och Alfons lägger sig i sin säng och Mats sitter bredvid en stund, sen sover Alfons. Vissa nätter vaknar han och kommer till oss allt mellan 03.-06 på morgonen. För någon natt sen ramlade han ur sin säng, men jag lyfte i han och han somnade om direkt. En förmåga han måste ha ärvt av sin far. Jag skulle bli klarvaken av en sån sak. Senare den natten rullade han även ur vår säng, han kan verkligen snurra runt som en helikopter på nätterna. Nu har jag uppdaterat er (och mig själv) om våra sovrutiner här hemma. Lätt att man glömmer bort dem i framtiden när folk frågar. Tur att man har en blogg man kan gå tillbaka i och läsa. hihi

Senare idag ska vi iväg till Kyrkis. Alfons fick inte åka till dagis idag, det härjar magsjuka där. Vi vill inte riskera att lilla My ska bli sjuk. Annars händer inte mycket här hemma. Försöker komma in i vardagsrutinerna igen.

Psssssssssst...........har funderat lite runt mina Ladu-loppis planer och är grymt sugen på att sätta igång med förberedelserna. Ska nog måla skyltarna som ska stå vid vägen nån dag här framöver. Nån som vet hur inomhusfärg klarar sig utomhus? Klarar de sig i lite regn?



Inga kommentarer: