måndag 9 september 2013

Höstplantering

Välkommen skylt från Interflora

Stor krysantemum Ica Maxi

i botten har jag mossa för att fylla ut och göra extra fint. Kottar från skogen.

Alla växter är köpta på Ica Maxi, och zinkhinkarna är från gamla huset

"Hängväxterna" är sparade från sommarplanteringen. Om jag minns rätt heter denna silvergirlang.

Förra söndagen när vi klev in i höstmånaden September planterade jag om i alla krukor och korgar vid entrén hemma. Det hela tog runt 2-3 timmar, men nu är allt så fint och välkomnande hemma.
Passade på att spara vissa av sommarblommorna till höstplanteringen, vilket jag själv är rätt nöjd med. På så vis utnyttjar man växterna maximalt och sparar pengar. Både ekonomiskt och miljömedvetet.

Nu när det börjar skymma tidigare på senhösten kommer jag även sätta ut lite lyktor och tända dem på kvällarna, det blir så mysigt då. Vår entré syns av rätt många i grannskapet och det är ju kul att göra fler glada genom att sprida lite skönhet och mysighet. 

De gråa "krukorna" är de jag köpte genom Hyresgästföreningen eftersom jag är/var med i deras blomtävling, som de har i samarbete med Malungshem. Där man fick köpa blommor och allt man behövde för att smycka bostadsentréerna i området. Jättekul att de anordnar nåt sådant och nu kan även alla ta del av dem, med min höstplantering i . Till vintern får jag plocka in dem, så de inte blir bortskottade. Även fast de håller för frost, de är nämligen gjorda i nåt frigolitliknande material och är jättelätta att bära.

Ni som följer mig på Instagram ( Malisslo) har fått se sommarplanteringen, men jag minns inte om jag visat dem här på bloggen?

************

Apropå miljömedvetet så ska jag berätta om en sak vi skall börja med i familjen i framtiden. 
Det får bli i ett senare inlägg.

Hoppas alla mår bra efter denna underbara och varma helg. Vi va iväg på lite äventyr, som jag skall visa foton från senare.

Tjingeling Bloggisar!








Inga kommentarer: