fredag 12 oktober 2012

Orkidé bebbar


För en tid sen upptäckte jag att min orkidé ( gammal från ikea) hade några konstiga saker utstickande från stjälken. Dem såg precis ut som mini orkideér. Såklart googlade jag på det och fann mycket intressant läsning om orkideér. Nästan så jag hade lust att börja samla haha.
Det som stack ut va tydligen nya "skott" , som hette nåt jättekonstigt. Rådet va iallafall att plantera dem i orkide "jord" och se om dem tar sig. Nu är detta gjort och jag sköter om dem som om de va mina nya bebisar. Än så länge *peppar peppar* lever de. Stod även nåt om att man kunde plocka in vitmossa  (jag vet ajabaja!) och lägga runt rötterna så ska det hjälpa. Ska bli spännande å se om de växer sig stora och att det så småningom blommar.

psssssstttttt....Hanna med bloggen wintergardensyrbestyr....hur går det med din orkide som hade liknande "skott" ??!

1 kommentar:

Winter to be... sa...

Hoho va kul! Na jag har inte tordas klippa navelsträngen än. Mina hänger kvar på moderplantan. Blir spännande att se om du lyckas få dem att överleva. Då kanske jag törs klippa jag med...hihi. Vilka fina presenter lillan fått på dopdagen!
Ha det gott!
//Hanna