tisdag 11 november 2014

Citronsyra farlig eller inte farlig?


bild: pulstagning.se 




Har blivit så ledsen senaste tiden när jag gått i affären och sett julmusten överallt. Tittat på innehållsförteckningen och alla ...ALLA innehåller E330 (eller citronsyra som de gärna skriver  istället).
Nu när jag ligger hemma sjukskriven hinner jag läsa på och googla runt och blir bara räddare och räddare för vad jag hittar. 
Lösgodis och allt med citronsyra i har vi redan uteslutit ur vår kost här hemma, men att inte resten av världen upptäckt detta än gör mig rädd. Nedan ser ni svaret jag fick när jag mailade Spendrups idag:

"Hej Malin!
Tack för ditt mejl. Förstår att det är trist  att behöva avstå från julmust och vidarebefordrar gärna din önskan till berörda.
Vill också tipsa dig om denna länk på Livsmedelsverket hemsida som handlar om citronsyra,( kanske du har redan sett den tidigare men ändå)
Det mest skrämmande är att Livsmedelsverket förskönar Citronsyran, det som står på deras sida är inte hela sanningen. Så sjukt!
Sen att jag inte fick svar på min fråga va ju också lite konstigt, ska bli spännande att se om det kommer nåt svar.
Min fråga var: Går det att göra julmust utan e330, eller att göra den på riktig citron istället och varför finns ingen ekologisk julmust?
Jag väntar och lovar att återkomma här på bloggen om jag får svar.
Mer länkar värda att läsa:

Inga kommentarer: