torsdag 13 november 2014

Smörgåstårta



Nu har det gått några dagar sen Farsdag, men när man är sjuk orkar man inte det man vanligast brukar göra.
Denna smörgåstårta gjorde jag iaf till Mats i söndags, eftersom jag vet att han älskar just smörgåstårta. 
Jag fick nåt ryck och bakade bröd själv på lördagen, eftersom vi inte hade nåt bröd till frukosten och så hade vi jäst kvar från pizzadegs bakandet på fredagen. Brödet blev jättegott och tårtan likaså. 
Vi bjöd över grannfamiljen på Fars dags lunch, för att få tårtan att gå åt och och för att det är så trevligt med besök. 

Rörorna i tårtan gjorde jag av saker vi hade hemma. En äggröra och en hemgjord skagenröra.
Toppingen på tårtan var en blandning av kvarg och creme fraice. Jag gör sånt som jag själv tycker om, då blir det ingen tonfisk eller konstiga andra röror i eller för mycket majjo i eller på.

För er som inte gjort egen smörgåstårta kan jag säga att det inte är svårt alls. Däremot riktigt kul att garnera och göra den fin. Det som är bäst är att man vet vad som är i.

Igår provade jag även att baka mitt första surdegsbröd, och jag blev faktiskt riktigt nöjd.
Iaf för att vara första gången. Brödet blev jättestort, så vi frös in det till helgen.
Nu är nästa surdeg satt, på råg denna gång. Ska bli spännande och se hur det går med den.

Nu lunch!
Dressingflaska från Leilas general store. Mood gallerian






1 kommentar:

Hemma på Sjuan sa...

Vilken fin smörgåstårta. Blev nyfiken på det där surdegsbrödet. Kram Suss