onsdag 15 augusti 2012

Lax med ört och pinjetäcke och blomkålsmos


Dagens middag blev jättegod. Ursprungsreceptet är från recept.nu, men som vanligt har jag modifierat det lite. Eftersom vi oftast inte har alla ingredienser hemma eller det är nåt i receptet man inte är så förtjust i. Denna gång va det färsk koriander, som jag har väldigt svårt för. Sen blev det gröna oliver istället för svarta.

Detta behöver du till laxen:
4-6st laxfileér
1 burk oliver utan kärnor ca 140g netto
ca 50g rostade pinjenötter
1 dl dill
0,5 dl persilja
1 citron, både skal och saft
3 klyftor vitlök
3 msk olivolja

Sätt på ugnen på 175grader.

Kör alla ingredienser förutom laxen i en mixer till en röra. Jag rev ned vitlöken innan mixning, men du kan även pressa den med vitlökspress. När röran är klar fördelar du den på laxfileérna och sätter in i ugnen och sätter timern på 20min.

Detta behöver du till moset:
1 normalt stort blomkålshuvud
2dl creme fraiche

Koka blomkålen i lättsaltat vatten tills den är mjuk, mixa den och blanda med creme fraichen....volia..klart.Salta och peppra efter smak.






Bon appetit!




1 kommentar:

Sofi sa...

Å så gott!
Detta ska jag pröva!:)

Min favoritinredningstidning är Lantliv! Gillar Drömhem med och några till:)

ha det fint!

Kram på dig