tisdag 7 augusti 2012

Vinbär


Här har det varit fullt upp i dagarna. Min pappa "kallad Mofi nuförtiden" har varit här och hälsat på. Vi har umgåtts, grillat, lekt i sandlådan och gått promenader med barnen. Tiden rusar verkligen iväg när man har roligt. Nu har han åkt hem och jag har lämnat Alfons på dagis igen efter semester uppehållet. 
Det är så tyst och tomt i huset, och jag ha precis fått miniskrutt att sova. Nu har jag ätit rester till lunch och tänkte hinna blogga lite innan hon vaknar. ( vilket hon gjorde efter ca 20min, s.k powernap)

Igår fick jag ett infall och provade att baka egna vinbärsmuffins. Jag hade varit nere vid vinbärsbuskarna och "rekat" och plockade med mig lite in. Tänkte att jag måste göra nåt med dem(eftersom jag fortfarande har massa kvar i frysen från förra sommaren) och kom på den briljanta ideén att göra några muffins. 
Rörde ihop en halv grundsmet och tillsatte ca 25 g hackad vit choklad och ett par dl röda vinbär.
Testade mina dr. Oetker muffinsformar som syster köpte till mig och måste säga att det va de bästa formarna jag använt. De va stabila och hårda och höll färgen jättebra efter gräddning. Lagom storlek, som passade perfekt i muffins plåten. 
Muffins resultatet blev bra, även fast vinbären va lite sura och inte så mjuka som jag ville att de skulle bli i muffinsen.

Tack syster för de superbra formarna, de kommer användas flitigt!

Nu på förmiddagen har jag monterat ned de gamla (fula enligt mig) rullgardinerna i My´s och Alfons rum. De ska ersättas med vita fina mörkläggnings-rullgardiner.

De gamla har jag lagt ut på Tradera tillsammans med en gammal hatthylla som tydligen är poppis nu, som jag inte vill ha längre. det va dock väldigt kruxigt att få ihop vad frakten skulle bli när sakerna är över en meter långa, men det löste sig. Fick bli Bussgods, som jag aldrig använt innan, så det ska bli spännande å se hur det går.

Nu skall jag göra mig en Nespresso latte och njuta med en muffins. Snart blir det att tänka på vikten och träningen igen. Har fuskat i över 4 veckor nu...suck.


2 kommentarer:

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åh, vilken myysig blogg! Tänk att jag nästan alltid misslyckas med muffins, vet inte vad jag gör för fel... Annars så är ju muffins bland det godaste fikat man kan äta, tycker jag. Ska nog också prova med vinbär!

Vilka bedårande barn och tänk att lilla My bara är nästan exakt en månad yngre än Flora!

Sedan älskar vi snö i vår familj. De tre äldsta tjejerna har tränat och tävlat i alpin skidåkning i många år. Fideli började tävla redan när hon gick på dagis.

Stor kram
Petronella

Martina sa...

Hej syster,
Kul att formarna var bra. Skrik till om du behöver fler.

Vi använde Bussgods på mitt förra jobb, var aldrig nåt problem och heller inte så dyrt om man jämför.

Miss you, ses om några veckor.
Kram