söndag 2 oktober 2011

Husvagnar och matkassar.

Sitter här på jobbet (en av anledningarna till att jag inte bloggade igår) och ska strax börja med att finurliga ihop lite ideér för Kläppenkassen. Man tror inte att det är mycket jobb bakom en matkasse, men det kan jag erfara nu. Det är mycket man ska tänka på och som ska räknas på och planeras. Fast det gör absolut ingenting, för det är jättekul att starta upp nåt sånt här i Kläppen. Ännu ett plus att jobba här i fjällen.

Vi kommer alltså att köra ut både färdiga middagskassar och även frukostkassar här i Kläppen i vinter. Allt är fortfarande på planeringstadiet, men vi kommer börja med utkörning i December.
Så du Linneá som undrade vilket företag det va, så kan jag svara att det är inget välkänt utan ett nytt projekt vi kommer ha här i Kläppen säsongen 2011/2012. Vi kör inte samma koncept som de övriga i landet. För när gäster kommer upp en vecka och åker skidor orkar de inte laga komplicerad mat som tar lång tid. Vi ska försöka förenkla allt. Även fast vi kommer få använda halvfabrikat i några rätter. Vi vill att gästen ska utnyttja tiden i skidbacken och inte vid spisen. Allt utkört och placerat i kyl och frys, smidigt att vakna på morgonen och ha frukosten färdig i kylen istället för att plocka på sig sina 3 lager kläder för att åka till affären för att få färskt bröd, för frallor körs även ut på morgonen direkt till dörren.

Matkassen för er som vill hinna med sista åket i backen istället för slava vid spisen ;).
Bra va?!

Denna helg har det alltså varit full rulle på Kläppen Camping. Många stammisar är tillbaka, men även många som ska prova på att vintercampa för första gången. Vilket är jättekul! För er som aldrig har varit ute på husvagnssemester, så kan jag säga att det är så mysig atmosfär och mycket trevligt folk. Man hjälps åt och skaffar nya kompisar. Sen är det ju ett plus att kunna ta på sig skidorna och dra iväg till skidbacken direkt efter frukost. Sen komma tillbaka efter en hel eller dag och mysa sig ned i soffan och dricka varm choklad och prata om allt kul man gjort under dagen. Vilka backar man åkt och hur många öl man tagit på afterskin.

Denna helg har det varit s.k uppställarhelg. Där de som har fått en plats över vintern (det är lång kö för att få en) måste komma upp pch ställa den i ordning för när snön kommer blir det svårt. Inte många gånger det är så mycket folk i rörelse utomhus på denna camping. Kan ju bero på det undrbara vädret som vi hade igår. Strålande sol och runt 20-25 grader. Inte vanligt för att va oktober, så de hade tur de som kom igår.

Det va väl allt jag ville berätta.
Hoppas ni får en mysigt avslut på helgen.
Kram

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt initiativ! Tror verkligen att det kan bli populärt, inte kul att laga mat på semestern, det håller jag med om, så fort enkelt och gott ska det vara. förstår att det är svårt att få ihop en sån kasse.:)
Linnea

LyckligaPraliner sa...

Men vilken smart idè! Undra om fler semesterorter har så på vintern? Annars lär de ju snart ha det iaf, när de får nys om vad ni gör :) Hoppas många nappar på erbjudandet och känner hur lättsamt det vore att slippa handla när de är på semester. Du verkar ha haft fullt upp men kul samtidigt.

Sv: Jag fortsätter kasta o röja ur skåpen. Men den lilla turkosa skålen är det enda jag köpt nytt, kunde inte motstå den. Nästa år börjar jag lite mer på allvar att förnya lite pö om pö, om jag inte hittar nåt annat som jag inte kan motstå ;)

Hoppas ni mår bra, du och bebben! :)

Ann-Louise

Linda sa...

vilkzn bra idee!!! jag köper direkt hos er!!! älskar detta koncept!! blir stammis!!!!!
jaaa fördel om man âr i sälen dâ!!!! men vi kommer nog till sportlovet!! jag planerar redan!! bra biljetter och âr sugen pâ att âka skidor i sverige ;)
ja jag har inte hängt med din blogg ...har börjat jobba!! ;) sâ nu är jag lite mallig...ha ha....de är roligt,inte sâ mycket men dâ och dâ när de behöver mig pâ kontoret!!!!
men hoppas de kommer fungera med matkassen!! jag tror pâ de!!

Lycka till