tisdag 9 augusti 2011

Fjällvandring Södra Kungsleden.

I Söndags åkte vi upp till Högfjället för lite vandring på Södra Kungsleden.
Enligt metrologerna skulle det komma in regnoväder på eftermiddagen så vi begav oss upp redan vid 9 tiden på morgonen. Väl uppe på Högfjället blåste det ganska kallt, jag va glad att jag tog på mig vinterjackan kan jag säga. Iof är det mer en skaljacka, och så hade jag bara t-shirt under. Alfons hade somnat i bilen påvägen upp, eftersom han vaknade före 6 på morgonen. Han missade hela trippen, för han vaknade först när vi kom ned till Högfjället igen.

Här är vi på vägen upp. Det som är bra med denna led är att den är asfalterad i 2,3 km, så man kan gå med barnvagn. Egentligen är det för att den är handikappsanpassad. Finns tom toalett på vägen.
På fotot ser ni min svärmor Lena och Mats med deras hundvalp Tjorven.

Fin utsikt över Sälfjällstangen.

Ljungen blommade för fullt, så vackert.

Vi va värda en liten fika paus, så här vid Köarskarsfjällets vindskjul stannade vi och drack lite kaffe och varm choklad. På fotot ser ni Lena och Bosses andra hund Mysack. Alfons sover gott i vagnen.
Bakom dem ser ni 2 tjärnar.

Va tvungen att ta lite kort på tjärnen, det va så fint där. Utsikten där uppeifrån va underbar. Man kunde se ändå till Tandådalen, Flatfjället och Källfjället.

Här ser ni Mats titta ut över vyerna. Bakom honom ser det lilla vindskjulet.

Tjorven tittar ut över tjärnen, men vågade inte dricka lite vatten. Hade nog helst velat hoppa i och bada.

Vandringen va lyckad och vi slapp få regn på oss. Däremot har jag fortfarande ont i benhinnorna, så jag går som ett mongo just nu. Kommer garanterat gå den igen, känns så skönt att röra på sig och få frisk luft i sig samtidigt. Sen är det ju så bra att jag kan ta med Alfons i vagnen.

3 kommentarer:

Linda sa...

Jätte fint!! Nästa sommar får vi gå med dig!!! Kramkram

Nina, mamma till Hugo & tvillingarna Max & Vincent sa...

Härliga bilder:)

Sv: Jo jag får försöka hitta på nåt, svårt att veta vad bara då jag inte hinner tänka så mycket på mina intressen när jag har barnen :p
Men nåt lär jag väl komma på.

Hur är det med er då?

LIVSGLITTER sa...

God kväller!

Vit oljegrundfärg kommer vi ändvända till våra spegeldörrar :) 1 eller 2 strykningar för önskat resultat. Tycker det blir finast så, ialf hemma hos oss!

Ha en fin kväll