fredag 9 september 2011

Vårlökar



Nu har jag hämtat ut paketet med lökarna. Ni ser kanske mina favoritfärger? ;)
De 2 paketen med "vanliga" krokusar fick ja på köpet, eftersom jag kom upp i en viss summa. 
Sånt är jag bra på. Att gå på sånt där: Köp det här och få det här på köpet. Varför ska man falla för sånt?

Jaja..nu har jag mina efterlängtade lökar, i helgen ska de ned i jorden. Ska vara fint väder imorogn iaf, så då måste de snabbt ned. På söndag skulle det regna. Ska bli kul att planera hur de ska vara i rabatten. Först måste den dock rensas. Vi flyttade hit för ett år sedan och har följt de råd om att man ska vänta med trädgården för att se vad som växer i den. Nu vet vi ungefär vad som kommer upp och vad vi vill spara och vad som får flyttas eller slängas.
Ni som är vana lökplanterare, har ni några bra tips att komma med? Jag har bara gjort detta en gång innan, så jag är lite ringrostig.
Ska man täcka över jorden efter man har satt ned lökarna, eller tål de kalla vintern utan?
Vattna eller inte vattna?
Kan man plantera någar lökar i en kruka för att kunna ha på bordet vid påsk, eller ska man ta upp dem ur jorden och plantera om dem i krukor vid påsk istället?

Tjillevippen!

1 kommentar:

Linda sa...

Hej Malin tyvär kan jag inte ge dig råd med planteringen av lökarna ....... Har aldrig gjort sådant... Kolla på Internet, fråga någon gammal dam.... De vet garanterat ... Hi hi hi hoppas de går bra och att de växer upp, ha en bra helg och nunnas många goda kakor :)))